Efter 22 dage i Thailand: Indonesien vs. Thailand

Thailand er i sandhed et fantastisk land, og vi har virkelig nydt vores 22 dage i landet! Vi har haft travlt med sightseeing og solbadning og har slet ikke fået opdateret bloggen. Vi har delt vores indlæg om Thailand op i tre kategorier: Bangkok, øerne og Chiang Mai. Vi opdaterer bloggen i omvendt rækkefølge, så det, der står mest frisk i erindringen, kommer først. Desuden har vi sørget for at notere priser og praktiske oplysninger, der kan hjælpe andre backpackere.

Vi har som sagt nydt Thailand i fulde drag. Thailand er meget forskellig fra Indonesien, hvor vi kom fra. Thailand virker langt mere udviklet og mere vestligt end Indonesien. I Indonesien forhandlede vi KONSTANT om priser (pånær lige mad) og vi blev konstant anråbt af sælgere, chauffører og hotelejere, der ønskede at sælge os noget. I Thailand foregik det hele mere “ordentligt” og i forhold til Indonesien var der langt mere styr på tingene. Priserne er ca. de samme, men maden var langt billigere i Thailand.

Det er svært at hvilket land vi bedst kan lide, og det er også næsten synd at sammenligne Indonesien og Thailand. Her får I alligevel vores Indonesien vs. Thailand liste:

Thailand eller Indonesien?

Bedste snorkling: Indonesien! Vandet er SÅ klart! Begge lande byder på turkisblåt vand, men vil man snorkle og se smukke koraler, så anbefaler vi klart Indonesien. I Thailand var vandet turkisblåt ja, men ofte usigtbart, og selv på de smukke øer kunne vi ikke vores fødder i vandet. Det oplevede vi ikke i Indonesien.

Snorkling i Indonesien. Her fra Crystal Bay ved Nusa Lembongan, en lille ø tæt ved Bali.

Bedste strande: Thailand! Helt sikkert! Bali er på ingen måde et strandparadis, og finder man endelig en smuk strand, så følger der hundredvis af turister og flere generationers skrald med. Strandene på Indonesien er ret standard (naturligvis liiige over Danmark) og mange af strandene er black sand beaches pga. vulkanasker. Strandene på de thailandske øer (vi besøgte Koh Lipe, Koh Mook og Koh Lanta) var derimod klasse! Vi fandt flere gange hvidt sand, der var så fint, at det knirkede som kartoffelmel. Jeps, paradis findes på jorden.

Flotteste natur: Begge lande har klart noget at byde på her. I Indonesien finder man smukke høje vulkaner med fantastiske udsigter og det ø-fyldte hav ud for Labuan Bajo (Flores) var SÅ smukt! Thailand har samtidig et væld af smukke regnskove, og selvom vi ikke besøgte nogle af dem, så besøgte vi et fantastisk vandfald, der kun var en lille smagsprøve på, hvad Thailand ellers kan byde på.

Sticky Waterfalls tæt ved Chiang Mai. Man kan løbe og lege op gennem vandfaldene! Et fantastisk naturfænomen.

Billigste land: Hm. Vistnok Thailand. Vi gav ca. det samme for accomondation (mellem 50 og 200 kr), men maden (og øl) var klart billigere i Thailand. Her fik vi aftensmad for mellem 6 og 25 kr, mens det var super billigt, hvis vi spiste for 15 kr i Indonesien. Transport er svært at sammenligne, men Thailand var nok også lidt billigere.

Venligste folk: Thailand! Indoneserne, især på Lombok og Flores, virkerede ofte ret uvenlige og grådige – de var bare ude efter penge. Balineserne var til gengæld noget flinkere! I Thailand har folk været rare hele vejen igennem, og ikke kun flinke fordi de skulle være servicemindede. Thailænderne har hjulpet os uden penge, og de jagter os ikke for at få os til at købe deres souvenirs/overnatning/transport.

Vores søde privatchauffør Astawa (Ubud Friendly Driver), der tog os på rundtur på Bali. Eskild glemte sit GoPro i hans bil, og han sørgede for, at det blev leveret sikkert og ærligt tilbage! :-)

Sikreste transport: Thailand, but be aware. Bådtransport kan ofte være farligt i Indonesien og der sker ofte ulykker. Redningsvestene ligger filtret sammen i et hjørne og sikkerheden er slet ikke på plads. I Thailand har der ligget en ordentlig redningsvest på hver sæde hver gang vi har sejlet, hvilket ligesom siger noget om standarden. Vi har dog også kørt i sindssyge tuk tuks og siddet bagi i trucks med 100 km/t på støvede veje i Thailand, hvor jeg bad til ikke at dø. Jeg sidder her endnu, men alligevel. Uanset hvor du rejser, så be aware.

Yndlingsmad: Thailand! I Indonesien spiser de hunde, så.. Ej. Eller jo faktisk. Vi fik at vide, at det godt kunne betale sig at være lidt opmærksom. Eskild fik nogle kødboller på et tidspunkt, og jeg tænkte bare hund, hund, hund. Vi blev ret vilde med den indonesiske ret Mie Goreng, der egentligt bare er krøllede nudler stegt på panden. I Thailand spiste vi mindst 2 phad thais om dagen, der også er stegte nugler, men de smager bare så meget bedre end mie goreng. Generelt smager maden af mere og bedre i Thailand.

Vandet omkring Flores er ufatteligt smukt og fyldt med grønne, ubeboede øer

Vandet omkring Flores, Indonesien er ufatteligt smukt og fyldt med grønne, ubeboede øer

Bedste byer: Begge! I Thailand er vi faktisk kun været i fire byer, nemlig Bangkok, Krabi, Chiang Mai og Chaing Rai, der slet ikke kan sammenlignes med de små landsbyer vi besøgte i Indonesien. I Indonesien var vi aldrig i nogen storby, men boede altid i små, ofte charmerende landsbyer. Indonesien var dog lidt knald eller fald, hvor vi besøgte ofte byer som Kuta (Bali) og Labuan Bajo (Flores), som vi bestemt ikke er fan af. Ubud på Bali var derimod totalt fantastisk. I Thailand havde vi det sjovt i Bangkok, men Chiang Mai var bestemt heller ikke værst.

Thailand har nok fået flest point, men Thailand er altså også “storebroderen”, der har været vant til turisme i mange år. Indonesien er vildt charmerende (især når man får justeret sine forventninger til paradis) og selvom strandene på de thailandske øer var smukkere, så vil vi hellere til Gili Air og chille ved vandet. Da vi forlod Indonesien og kom til Bangkok gik det dog også op for, hvor meget vi har savnet et mere vestligt miljø. Så.. Ud og oplev verden og fortæl os din favorit!