Great Barrier Reef

Onsdag d. 13 april stod først på bus fra Byron til Brisbane og fly fra Brisbane til Cairns, hvor Bo og jeg kunne tjekke ind på Reef Backpackers og møde 6 andre fra holdet, som var taget derop to dage i forvejen for teoriundervisningen til deres dykkercertifikat. Meget sultne spiste Bo og jeg på The Woolshed, som jeg også besøgte tilbage i september måned. Her fik vi et helt kilo hotwings, en stor portion sweet potatoes og en caesar salat – super lækkert. Tilbage på hostellet blev aftenen brugt på hygge og pakning til næste dag.

Torsdag var det endelig tid til noget jeg havde glædet mig utrolig meget til – nemlig liveaboard i Great Barrier Reef. Altså en båd du bor på. 17 fra holdet skulle ud på en 3 dages dykkertur ved ProDive. Vi var desværre fordelt på 2 både, så jeg boede sammen med Bo, Andreas, Frost, Pernille P., Ditte, Amalie, Line, Stine og 20 andre passagere, hvoraf de fleste tog deres dykkercertifikat. Jeg har dykket ved Great Barrier Reef før, men denne gang gik turen ud til Outer Reef, hvor revene er mere velbevarede. Bo og jeg delte en lille kahyt, og vi havde begge dykkercertifikat allerede, så vi valgte at opgradere til  advanced.Startede med morgenmad på båden kl 6.30 efter Pick up fra vores hostel. Efter orientering, sikkerhedsprocedurer og så videre var det kl 11 tid til at sætte vores udstyr op til vores første ud af elleve dyk på båden. Dette var et helt almindeligt fun dive, men det var også første gang, at jeg skulle dykke uden instruktør eller divemaster, men kun med min dykkerbuddy, så man skulle selv udforske revet og navigere rundt nede på 18 meters dybde. Dykket foregik sammen med Bo og Amalie, og det var super godt, selvom vi ikke så noget specielt udover så mange flotte fisk og koraller, og at vi havde lidt problemer med at navigere tilbage til båden. Efter dykket skulle alt udstyret af, så vi kunne spise frokost, og inden vi nåede at tygge af munden var det tid at hoppe i udstyret igen og være klar til andet dyk. Andet dyk var igen et fun dive med Bo. Her så vi endnu engang fantastiske koraller, selvlysende planter og et par rokker, og vi formåede at holde ud i 53 minutter, hvilket er ret tilfredsstillende. Op til overfladen, op på båden igen, af med udstyret og tid til at slappe en lille smule af inden næste dyk 1 time efter – stressende og hårdt, men kanon fedt! Tredje dyk kl. 16.30 var første del af vores advanced kursus. På dette dyk skulle vi lære at navigere under vandet, som Bo og jeg har haft lidt problemer med, men “testen” gik helt fint. Efter aftensmad stod den på endnu et træningsdyk – denne gang natdyk. Det var helt vildt skræmmende at hoppe ned i vandet uden at kunne se noget, men samtidig noget af det bedste jeg nogensinde har prøvet. Man kunne dræbe fisk ved at lyse på de små fisk, og så kom de store fisk og spiste dem, men man måtte kun dræbe 3 fisk ellers kom den dårlige samvittighed frem, når man kom tilbage på båden. Derudover så vi af interessante ting en lionfish, en 2 meter stor revhaj og en skildpadde. Som afslutning på en helt igennem ubeskrivelig dag tilføjede jeg mine nyeste 4 dyk til samlingen i min logbog, hvorefter vi bleg vugget i søvn i vores kahyt.

Fredag var anden dag på den fantastiske click here båd, og efter en skøn nattesøvn blev vi vækket kl 6.45 og så var det ellers bare op i en fart, eftersom vi skulle være klar til første dyk 10 minutter senere. Bo og jeg startede med et deepdive, hvor vi skulle ned i dybden med en instruktør som del af vores advanced kursus. Nede på vores maksimale dybde på 27 meter havde vores instruktør nogle små opgaver til os som et lille regnestykke, se hvordan farverne forsvinder på dybden, se trykket på en flaske med luft og tjekke om vi var blevet nitrogen skæve – ingen af os var skæve. Derudover bød dagen på endnu et fundive bare Bo og jeg, et buoyancy(opdrift) dyk med instruktør og et sidste natdyk. Natdykket var på trods af lidt øreproblemer helt fantastisk, da vi i løbet af dykket så 8-10 hajer – måske nogle af dem blot kom tilbage, men et par gange var de kun et par meter fra os!!

Lørdag blev vi vækket 5.45 af bådens crew, hvorefter det var klar til briefing om første dyk med det samme. Det blev til et dyk kl 6.30, 9.00 og 11.00, hvoraf de to sidste dyk på 55 og 36 minutter var de bedste dyk grundet fantastisk smukke og varierede koraller. På det sidste dyk så vi en 2 meter lang hvidplettet revhaj, som vi jagtede i et stykke tid inden den slap væk. Nu har jeg 20 dyk og er uddannet Advanced Open Water Diver, hvilket betyder at jeg må dykke ned på 30 meters dybe, dykke om natten og dykke i skibsvrag m.m. Det har på trods af dårligt vejr været tre fuldstændigt vanvittigt gode dage på Great Barrier Reef, men samtidig ubeskriveligt hårdt at dykke 4 gange om dagen i tre dage og komme op fra et dyk og få af vide at næste dyk starter om 10 minutter. Det bedste dyk Bo og jeg har haft er enten et af natdykkene med alle hajerne eller det sidste dyk med revhajen. Båden var efter en meget gyngende sejltur i land ved 3 tiden, hvorefter vi tjekkede ind på Reef Backpackers, inden vi besluttede os for, at vi var for trætte til at lave mad, så Bo, Andreas, Frost og jeg fandt vej til The Woolshed, hvor vi fik Chicken Parmigiana – en australsk ret. Meget trætte gik vi i seng kl 20.30.