Ho Chi Minh City: Sandwich, krig og kakerlakker!

Et fint tempel ved Ben Duoc Chu Chi Tunnels

Vi elsker Vietnam!

Som altid er vi ret bagude med indlæg, men denne gang har vi altså en god grund: Vi har haft travlt med at elske Vietnam! I flyet fra Laos til Vietnam tog vi nej-hatten af og ja-hatten på, og den er altså blevet på hele vejen op gennem Vietnam. Shit jeg elsker det her land! Vi er særligt vilde med Hoi An, hvor vi blev ved med forlænge vores ophold 😉
Fra Vientiane i Laos tog vi flyet til Ho Chi Minh City aka. Saigon, som er Vietnams største by (men ikke hovedstad). Ho Chi Minh City var fra start ikke vores første prioritet, da vi hellere ville bruge vores tid i Hoi An og det nordlige Vietnam, men vi havde alligevel nogle ret gode dage dernede, og man kunne sagtens have brugt længere tid! (Sådan havde vi det konstant i Vietnam – at man heeele tiden kunne have brugt meget mere tid…). Vi vender helt sikkert tilbage! 😉
Okay, men Ho Chi Minh var altså vores første møde med Vietnam og jeg var mere end klar til at elske landet efter mit skuffende forhold til Laos. Heldigvis var vietnameserne virkeligt søde! Vi havde hørt, at Vietnam lidt er landet for scammers og bøller, der vil snyde os, men det gik ganske fint med at undgå dem. Fra lufthavnen tog vi en bus til midtbyen (Distrikt 1) og allerede her blev vi hjulpet på vej af søde lokale. Generelt var folk faktisk bare klar til at hjælpe, og vi forstår ikke, hvorfor så mange rejsende og backpackere hader Vietnam..

Bahn Mi – Probably the Cheapest Sandwich in the World

Man skal aldrig gå ned på kulhudrater – og det gør vi bestemt heller ikke 😉 – men der er efterhånden gået liiidt for meget ris og nudler i samtlige måltider.. Derfor blev vi hurtigt kæmpe fans af Bahn Mi, som er en sandwich bestående af den hvideste baguette med fyld som gulerod, agurk, smelteost, paté, tomat, soya, chili, omelet og kylling. Vi gav mellem 5 og 7 kroner, og spiste dem både til morgen, middag og aften. Sandwichdamerne, der sælger de berømte bahn mi’s kan findes på hvert et gadehjørne. Haps!

Notre Dame Cathedral I Ho Chi Minh City, hvor vi også lige var et smut forbi :-)

The American War (aka. Vietnam-krigen)

Vores sightseeing drejede sig primært om Vietnam-krigen, som de i Vietnam kalder for The American War. Én ting er, at det selvfølgelig er interessant (og tragisk..) at lære om krigen, én helt anden ting er vietnamesernes vinkel på krigen. Det vrimler med vietnamesisk krigspropaganda, og USA bliver i den grad fremstillet som den helt store skurk. Hvilket ved nærmere eftertanke er ret forståeligt, og vi må nok indrømme, at vi er lidt på Vietnams side.. Når man går rundt på War Remnant Museum får man lidt fornemmelsen af, at USA blev pigesur over ikke at kunne finde de små vietnamesere, som gemte sig i tunneller under jorden, og derfor bare bombede og bombede på livet løs i stedet for lige at stoppe op og genoverveje situationen. (Indrømmet: Den vietnamesiske vinkel på krigen har nok påvirket os lidt ;-). Nogle gange var propagandaen dog ret ekstrem, som når man f.eks. kunne opnå titlen “American Killer Hero”, hvis man var god til at dræbe amerikanske soldater..
Her er en lem ned til tunnellerne..

Samme sted, men lemmen er nu lukket og kamufleret af blade..

Vi besøgte også Cu Chi Tunnels, som er en lille del af det kæmpe netværk af tunneller under jorden, hvor vietnameserne søgte tilflugt i under krigen. Man kan besøge tunnellerne to steder: Ben Dinh Cu Chi Tunnels og Ben Duoc Cu Chi Tunnels. Ben Dinh-tunnellerne er ikke ægte, men lavet for turisternes skyld, det er dem man kan læse om i Lonely Planet og det er dem, som alle tur-udflugter tager ud til. Ben Duoc er derimod den ægte varer. Her er tunnellerne virkelig små og smalle, og der er flagermus dernede – nej, jeg synes heller ikke kombinationen af små, mørke tunneller og flagermus er særlig indbydende. Det er naturligvis lidt sværere at komme ud til Ben Duoc fremfor turistede Ben Dihn, men vi tog to lokale busser til ingen penge og turen derud var nærmest et eventyr i sig selv.
Skærmbillede 2016-05-11 kl. 22.15.19
Der er ikke vildt mange tunneller, men jeg synes, dem der var, var rigtigt fine. Vi fulgtes med en lille gruppe og en guide, som kravlede forest nede i tunnellerne. På et tidspunkt kravlede Eskild og jeg bagerst, og gruppen kom til et lille rum nede under jorden, hvor guiden gav os muligheden for a) en 30 meter lang, mørk og smal tunnel eller b) at fortsætter 1 meter og komme op af tunnellen. Alle valgte b), men fordi Eskild var bagerst hørte han ikke guiden, så jeg forklarede ham mulighederne, og han valgte a). Jeg fortsatte efter gruppen og da jeg kom op, fortalte jeg guiden, at Eskild havde taget a). Det var guiden bestemt ikke tilfreds med, da alle jo havde valgt b), og han måtte hen og åbne en lille skakt i jorden, så Eskild kunne op. Samtidig måtte han guide Eskild ved at råbe ned i tunnellen og spørge, om Eskild kunne se lyset.. Eventyrlige Eskild havde dog en fest og havde travlt med at fotografere sin nye ven flagermusen.
Tunnel-kravling ved Ben Duoc Chu Chi Tunnels.

Tunnel-kravling ved Ben Duoc Cu Chi Tunnels.

Eskilds nye ven, flagermusen, som han mødte i tunnellen.

Efter tunnellerne så vi en lækker lille propaganda-video, hvor alle i Cu Chi-området før krigen levede et ualmindeligt lykkeligt liv. Vi så optagelser af smilende vietnamesiske mænd, der glade var i marken om aftenen for at arbejde, efter at de havde været afsted som soldater i krigen hele dagen. Og så lærte vi det fantastiske begreb “American Killer Hero..”. Herefter gik turen mod skydebanen, hvor Eskild lige fyrede vores formue af samt ødelagt min hørelse, vældigt flot og mange tak skat ;-). Han fik 5 skud med AK-47, 5 skud med M16 og 5 skud med M1 Garand til ca. 10 kroner pr. skud. Han havde dog en fest og selv jeg kunne se, at det var pengene værd :-)
Skærmbillede 2016-05-11 kl. 22.13.54

Eskild med en AK47

M1 Garand

Hvordan: Tag den lokale bus 13 fra Ho Chi Minh City og skift til bus 79 og stå af ved Ben Duoc. Du kan læse en fremragende vejledning her, som Eskild brugte til at få os derud lige her. Det tager omkring 2,5 time i alt.
Pris: Bus 13 kostede 7.000 D og bus 79 kostede 6.000 D. I alt betalte vi altså 26.000 D (under 10 kr…) pr. person for transport. Entré til tunnellen inkl. guide kostede 90.000 D. Eskilds skud på skydebanen kostede 35.000 D pr. skud.
Skærmbillede 2016-05-11 kl. 22.16.59
Skydebanen

Turisterne måtte hverken skyde eller posere med våbenene, uden at de var spændt fast. Det måtte personalet dog gerne ;-) Her med en M16, som var amerikanernes primære våben under krigen.

Turisterne måtte hverken skyde eller posere med våbenene, uden at de var spændt fast. Det måtte personalet dog gerne 😉 Her med en M16, som var amerikanernes primære våben under krigen.

Velkommen til Vietnam: Sindssygt trafik og kakerlakfangst!

Vietnam har helt klart den vildeste trafik, vi har set i Sydøstasien. Der er tusindvis af scootere, og den generelle stemning er lidt, at man kun har ansvar for sig selv og sit eget helbred 😉 Det er et eventyr hver gang en vej skal krydses, også selvom der er grønt, og man skal virkelig holde tungen lige i munden, for ikke at blive trumlet lidt. Jeg synes dog, at trafikken i Ho Chi Minh City var noget mere overskuelig end i Hanoi, selvom den også virkelig var crazy i HCMC. I Hanoi er gaderne meget mindre og smallere, men farten bliver der ikke ændret så meget på haha :-)

Efter at have overlevet at vandre gennem trafikken kom vi altid hjem til vores dejlige hotel, der simpelthen havde verdens sødeste personale. Desværre havde de også ansat en lækker lille kakkerlak til at passe på vores værelse. Faktisk var den ikke lille. Den var gigantisk og den fløj og den fløj sindssygt hurtigt og var mega stærk og generelt bare sindssygt ulækker. Vi fandt den på vores allerførste nat i Vietnam, så det tegnede altså ikke særligt godt, men heldigvis blev det den eneste kakerlak vi så på vores værelser i hele landet – vi så til gengæld mange på gaden. Og rotter! Men heldigvis var de også kun på gaden.. 😉

Vi havde to dejlige overnatninger i HCMC og havde egentligt planlagt en tredje, men vi tog helt spontant natbussen til Dalat, hvor vores eventyr med Vietnam Easy Rider begyndte allerede morgenen efter. Næste gange vi vender tilbage til HCMC skal vi have udforsket området omkring det berømte Mekong-delta!

Vi brugte et par timer i Ho Chi Minh Zoo & Botanical Zoo, da krigsmuséet holdte middagslukket. Zoologisk haven var ret sølle, og dyrere så ikke særligt glade ud, men selve parken var ret fin at trisse rundt i :-) Man køber en billet til både zoo og botanisk have, og så kan man jo selv vælge, hvor man vil bruge sin tid.