Westcoast: Westport, Franz Josef & Wanaka

Fra Abel Tasman National Park bevægede vi os langsomt ned af sydøens vestkyst. Vestkysten er barsk, rå natur, og det regner oftere her end andre steder. Samtidig har vestkysten nogle fantastiske kystlinjer og høje bjerge. Afstandene mellem vores destinationer var ret lange og kombineret med at vi havde den dårligste og mest forsinkede chauffør, brugte vi ret meget tid i bussen. Vores første stop var i Westport, som ærligt talt bare er en lille, død lorteby. Vi havde tænkt os at lave bål på stranden og riste skumfiduser og drikke øl, men vejret var dårligt og overskyet, så den flotte solnedgang og stjernekiggeriet var ligesom aflyst. Én overnatning var bestemt nok, men vi gik dog en flot tur forbi kysten med fantastiske udsigter. Vi kom forbi en sælkoloni og så en fugl, som jeg mistænkte for at være New Zealands berømte og yderst populære nationalfugl, nemlig kiwien. Det viste sig dog at være en helt almindelig standard fugl.

Udsigt over den fantastiske vestkyst ved Westport.

De falske Kiwi-fugle..

Fra Westport rejste vi langs vestkysten til Punakaiki, hvor vi stoppede et par timer for at udforske de fantastiske Punakaiki Pancake Rocks. Klipperne er bygget op i tynde lag, der minder lidt om en stak pandekager. Vi kom også forbi nogle blowholes, men der var ingen aktivitet, da vi kom forbi. Vi brugte sådan set også det meste af tiden på at slappe af på en café – og spise pandekager.. Men de var tiltrængte og fortjente!

Pancake Rocks, Punakaiki

Pandekager ved Pancake Rocks :-)

Herefter gik turen mod Franz Josef, som klart er et af højdepunkterne fra vores rejse. Her skulle vi nemlig bestige en gletsjer! Man kan ikke komme op på Franz Josef Glacier fra landjorden, så man skal flyve med helikopter op på selve gletsjeren, hvorefter man følges med sin guide rundt. Vores lille gletsjer ekspedition er vores klart dyreste aktivitet, men rangerer samtidig højt blandt favoritterne. Det var virkelig helt fantastisk! Selvom der er sne og is, er det ikke specielt koldt at være der oppe, faktisk kun et par grader koldere end nede i landsbyen. Isformationerne er helt fantastiske og har den smukkeste isblå farve. Vi kravlede op og ned af isen og maste os gennem sprækker. En virkelig anbefalelsesværdig og uforglemmelig oplevelse!

Franz Josef

Franz Josef Glacier

Fra Franz Josef bevægede vi os mod Wanaka, hvilket er den værste tur, vi har haft med Stray. Turen tog 9 timer (fordi vi holder så mange pauser), mens det i bil ville tage ca. 3,5 time, hvis man kører direkte. Vi havde dog nogle smukke stops undervejs, bare lidt for mange og lidt for lange, men vores chauffør var som sagt ret irriterende og ikke typen, der selv havde særligt travlt. Selvom turen var lang, er det til gengæld nok den smukkeste køretur, vi har oplevet. Vi kom gennem Hasst Pass, som er en vej gennem et af de mest øde områder i New Zealand, der er stadig relativt tilgængelig. Vejen er den eneste måde at krydse the Southern Alps på i 400 km, og man kommer forbi og igennem det smukkeste bjerglandskab – præcis hvad vi forbinder med sydøen. Vi holdte bl.a. pause ved de smukkeste blå og totalt klare, dog iskolde, søer, hvor Eskild svømmede lidt. Dertil holdte vi en del fotostops, bl.a. ved mælkeblå søer og floder, der har deres farve fra de mange gletsjere.

Blue pools - vildt smukt og seriøst koldt!

Blue pools – vildt smukt og seriøst koldt!

Omkring Wanaka begyndte omgivelserne virkelig at blive smukke, sådan virkelig seriøst smukke! Høje, perfekte bjerge, der skyder op af store, smukke søer. Vi kørte i lang tid mellem bjergside og sø på den seriøst smukkeste vej. Faktisk er området der så berømt, at den ofte bliver brugt i bilreklamer. Da vi endelig nåede Wanaka var vi helt kvæstede. Turen havde været så lang og varm, og jeg var småsyg, så det endte med, at vi slet ikke fik lavet noget i Wanaka. Vi havde kun én overnatning, så Wanaka er helt klart en af de byer, vi skal udforske, når vi engang vender tilbage til New Zealand. Wanaka ligger relativt tæt på Queenstown, og betegnes ofte som Queenstowns mere rolige lillesøster. Og så vi bare køre på den vej igen!